Estágio em Ensino da História

« Return

Objectives

1. Mobilise scientific knowledge in the field of History and History Teaching in an articulated manner, demonstrating initiative and the ability to make informed and thoughtful decisions in terms of intervention and research;
2. Plan educational situations in line with the formal curriculum and adjusted to contexts, students and schools, seeking to valorise project dynamics;
3. Developing the curriculum inherent in their own training project, making adjustments to ensure that students achieve their learning, while respecting ethical and deontological principles;
4. Promoting collaborative work processes, both with the school community and with the wider educational community;
5. Critically analyse the pedagogical action developed or observed, being able to frame it in the respective school contexts and social conditions and connect it with acquired knowledge, life stories and relational processes, facilitating the structuring of professional identity.

Program

1. History teaching planning (curricular theories and models, skills and competences, educational priorities, guiding documents, content and concepts, curricular components and their articulation);
2. Educational action in context, reflecting the development of the curriculum in previously planned or occasional situations (learning valued in the action, content conveyed, operationalisation of methodologies, classroom dynamics and construction of interactions,
assessment and relationships with other educational stakeholders);
3. Evaluation of the action carried out (criteria, instruments, concepts and procedures relating to formative and summative evaluation of learning and the ability to reflect on and in action);
4. Educational activities based on the principles and processes of educational research.

Teaching Methodologies

Refira-se a imersão, observação e intervenção educativa em contextos reais, em sintonia com os currículos oficiais e respeitando o Regulamento dos Estágios Pedagógicos dos Mestrados em Ensino da UAc. Acresce a reflexão sobre a intervenção havida, deduzindo-se reajustamentos aos processos. A classificação dos estudantes decorre dos seus desempenhos em termos da planificação, lecionação e reflexão, de forma integrada, bem como da sua capacidade investigativa.

São elementos de avaliação: desempenho na observação, planificação, lecionação supervisionada e respetiva reflexão. Nesta UC, a avaliação é exclusivamente contínua e a avaliação final dos mestrandos terá em conta os seguintes elementos: o desempenho na lecionação supervisionada com ênfase na pertinência e fundamentação das opções tomadas e no impacto destas nas aprendizagens dos alunos e na reconstrução da ação educativa subsequente. O domínio da língua portuguesa e a reflexão nas sessões de trabalho serão continuamente avaliados. Os perfis de desempenho expectável estão explicitados em documento próprio, bem como os critérios de avaliação da planificação, da lecionação e da reflexão, estando disponibilizados na plataforma Moodle.

Bibliography

Fonseca, T. N. L. (2003). História e Ensino de História.Editora Autêntica.
López Facal, R., Miralles Martínez, P., Prats Cuevas, J. (Dir), & Gómez Carrasco, C. J. (Coord.) (2017). Enseñanza de la historia y competencias educativas. Graó.
Melo, M. C. (2008) (Org.). As imagens na aula de História: diálogos e silêncios. Edições Pedago.
Prats, J. (2001). Enseñar Historia: Notas para una didáctica renovadora. Junta de Extremadura/ Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología.
Talin, R. (2014). The teaching of History in Secondary School. International Journal of Social Science and Humanities Research, 2 (3), 72-78.
Zabalza, M. A. (1992). Planificação e Desenvolvimento Curricular. ASA.

Code

02015700

ECTS Credits

36

Classes

  • Estágio - 440 hours
  • Orientação Tutorial - 12 hours
  • Teórico-Práticas - 30 hours

Evaluation Methodology

  • According to Teaching Methods: 100%