Clinical Education in Continuing and Palliative Care

« Return

Objectives

Information available soon.

Program

Carrying out this clinical teaching allows students to gain a deeper understanding of the dynamics and functioning of Continuing Care, as well as its different aspects, such as rehabilitation, readaptation, social reintegration and palliative care. It also allows the opportunity to identify people with criteria for inclusion in continued and palliative care and the needs of the same, informal caregivers and families. The fact that this clinical teaching takes place in services where they are faced with people with transient or permanent loss of mobility allows students to mobilize the knowledge acquired in the theoretical curricular unit “Nursing in Continuing and Palliative Care” taught in the 3rd year. The analysis and reflection on real situations, the realization of the nursing process, in which the family caregiver is included, allow a better understanding of the true dimension and objectives of continued and palliative care.

Teaching Methodologies

In clinical teaching, it is essential to involve students in the real situations that are provided to them, allowing them to demonstrate skills related to the knowledge acquired in the theoretical periods. Students will be integrated into a team and guided by a pedagogical supervisor and a clinical supervisor. They will provide care to people with inclusion criteria in continued care, according to Decree-Law 101/2006, and to people in need of palliative care.

Bibliography

Andrade, C. (2016). Modelo de Apoio à Mestria do Cuidador Informal. Uma abordagem facilitadora da ação profissional em cuidados domiciliários. Novas Edições Académicas. https://www.morebooks.de/store/gb/book/modelo-de-apoio-%C3%A0-mestria-do-cuidador-informal/isbn/978-3-330-74338-0

 

Batista, Joana dos Santos (2012). Dos Cuidados Continuados ao Domicílio: Dificuldades dos Enfermeiros na Preparação da Alta do Idoso Dependente. Coimbra: Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Disponível em: https://repositorio.esenfc.pt/private/index.php?process=download&id=23815&code=216

 

Barbosa, António; Pina, Paulo; Tavares, Filipa & Neto, Isabel Galriça (2016). Manual de Cuidados Paliativos. 3ª ed. revista e aumentada. Lisboa: Centro de Bioética da Faculdade de Medicina/Núcleo de Cuidados Paliativos.

 

Decreto-Lei nº 101/2006 de 6 de Junho.

 

Decreto Legislativo Regional n.º 3/2016/A de fevereiro.

 

Direção Geral de Saúde (2015). Plano Nacional de Saúde: revisão e extensão a 2020. Lisboa: Direção Geral de Saúde. Acesso em: http://www2.insa.pt/sites/INSA/Portugues/ComInf/Noticias/Documents/2015/Junho/PNS-2020.pdf

 

Frias, Cidália (2012). Aprendizagem do cuidar e a morte. Loures: Lusociência.

 

Lei 25/2012 de 5 de setembro

 

Foucault, Claudete (2018). A arte de tratar em cuidados paliativos: perspectivas de enfermagem. 2ª ed. Lisboa: Piaget.

 

Pacheco, Susana (2014). Cuidar a pessoa em fase terminal: perspectiva ética. 3ª ed. Loures: Lusociência.

 

Pereira, Helder Rocha (2013). Subitamente cuidadores informais: dando voz(es) às experiências vividas. Loures: Lusociência.

 

Sapeta, Ana Paula Gonçalves Antunes (2011). Cuidar em fim de vida: o processo de interacção enfermeiro-doente. Loures: Lusociência.

 

Sequeira, Carlos (2018). Cuidar de idosos com dependência física e mental. 2ª ed. Porto

Code

01060811

ECTS Credits

12

Classes

  • Outras / Ens. Clínico - 200 hours