Pretende-se que os alunos:
1) tomam contato com processos metodológicos de recolha e análise de dados, evidenciando a sua utilização na área da Educação;
2) dominem os conceitos básicos necessários para a preparação e aplicação de instrumentos de recolha de informação;
3) desenvolvem as competências necessárias para a aplicação de técnicas de análise de dados, assim como para a recolha, análise e interpretação de informação e correspondente apresentação dos resultados.
4) promovem o raciocínio estatístico, fomentando uma atitude científica e estimulando o interesse por “aprender com os dados”, incentivando a utilização da Estatística como suporte à tomada de decisão.
Os conteúdos programáticos pretendem concretizar todos os objetivos propostos para a unidade curricular.
1. Planing a research project: Objectives of a research project. Operationalization of a research problem. Construction of an appropriate research tool.
2. Introduction to Statistics: Basic concepts, the nature of the data, uses and abuses of statistics, steps of a statistical study.
3. Descriptive Statistics: Analysis of univariate data: frequency distribution; graphical representation; measures of location, measures of dispersion; measures of skewness and kurtosis; detecting "outliers". Analysis of bivariate data: contingency tables, measures of association and correlation.
4. Concept of Probability and Probability Models: Concepts of probability and probability function. Conditional probability. Independence of events. Normal distribution. Reference to other continuous distributions. Theorem of central limit.
5. Inferential Statistics: Confidence intervals and hypothesis testing. One-sample t-test. Test for a proportion. Independent two-sample t-test. Dependent t-test for paired samples. One-way Analysis of Variance (ANOVA).
Methodologies based on exposure of the teacher are applied, sometimes resorting to the aid of computer applications. In the theoretical lessons all taught contents are immediately followed by examples of application for a better understanding of such contents.
In the practical lessons, students are challenged to solve problems and case studies. The teacher monitors the students in solving problems, encouraging the discussion of the methodologies and of the obtained results.
The expository methodology aims to convey the basic concepts necessary for the preparation and implementation of tools to gather information.
The participation of students in solving exercises and case studies contributes to the consolidation of knowledge and development of skills necessary for the application of techniques of data analysis, as well as for the collection, analysis and interpretation of information and presentation of the corresponding results.
Campo de texto com limite de 1000 caracteres de Texto (Texto (Caracteres: 1210 (Texto: 1000 | Formatação: 210))
Castro; J.; Rodrigues, M. (2008). Sentido do Número e Organização de Dados. Textos de apoio para Educadores de Infância. Ministério da Educação, Direcção Geral Da Inovação e Desenvolvimento Curricular. ISBN ? 978-978-972-742-278-4.
Fortin, M. (2000). O Processo de Investigação, 2ª edição. Lusociência ? Edições Técnicas e Científicas, Lda.
Guimarães, R.; Cabral, J. (2011). Estatística. McGraw-Hill, Portugal. ISBN: 978-989-642-108-3.
Maroco, J.; Bispo, R. (2003). Estatística Aplicada às Ciências Sociais e Humanas. Manuais Universitários 27, Climepsi Editores, Lisboa.
Maroco, J. (2010). Análise Estatística com o PASW Statistics. Edições ReportNumber.
Murteira, B. (1993). Análise Exploratória de Dados ? Estatística Descritiva. McGraw-Hill, Lisboa. ISBN: 972-9241-25-2.
Murteira, B.; Silva, R.; Andrade e Silva, C.; Pimenta, C. (2010). Introdução à Estatística. McGraw-Hill. ISBN: 978-972-592-282-8
0106034
6