Artistic Expressions and Physical Motor Education Teaching Methodology

« Return

Objectives

1. To critically analyze content and issues regarding the potential of arts (AE) and Physical Education (PE) in education and child development.

2. To relate different levels of outcomes and relevant skills to children´s development in preschool and primary school.

3. To understand the process of learning as a means of promoting active, significant and inclusive experiences.

4. To mobilize knowledge of didactics in order to ensure the acquisition of skills in teaching of AE and PE (observation, planning, teaching and evaluating in the classroom).

5. To select the most appropriate teaching methods and strategies related to AE and PE.

6. To conceive materials and resources appropriate to the various teaching contexts.

7. To organize sequential learning tasks, discussing their consistency.

Program

1. As Finalidades da Educação Artística e da Educação Físico-Motora no Contexto da Educação Básica – Educação Pré-Escolar (EPE) Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico (1.ºC).
2. Fundamentos e organização curricular nas diferentes áreas de expressão.
3. As Orientações Programáticas da EPE e o Programa do 1º CEB; O Currículo Regional da Educação Básica.
4. As estratégias e os modelos de ensino e as formas de organização da aprendizagem.
5. A Planificação nas Atividades de Expressão – o projeto pedagógico, os planos de unidade didática, os planos de aula e os ateliers.
6. As tarefas de aprendizagem – definição, condições de realização, critérios de êxito e manipulação de tarefas.
7. Os recursos pedagógico-didáticos (espaços, equipamentos, materiais e instrumentos).
8. A Intervenção Pedagógica (gestão, instrução e controlo da aula) – no sucesso do envolvimento e aprendizagem dos alunos;
9. A Avaliação das várias Formas de Expressão da Criança - o recurso à observação nos diferentes domínios.

Teaching Methodologies

This CU is organized on the basis of theoretical-practical sessions, which will include online searches, document analysis and debate; observation and reflection on teaching activities and written reports. It will give importance to research and intervention in context and will enhance the exchange of experiences and cooperation between students.

Bibliography

Condessa, I. Pereira, B. & Carvalho, G. (2012). Atividade Física, Saúde e Lazer. Educar e Formar. Braga: UMIEC/ CIEC

Condessa, I. (2006). Os Ambientes Facilitadores de Aprendizagem na Educação Física Infantil. Cinergis. Vol. 7, nº 1, Jan./Jun, 9-28. Brasil: EDUNISC.

Ferraz, M. (2011). Educação Expressiva. Um Novo Paradigmas. Col. Exp.Terapias. Vol.II. Lisboa: Tuttirév Ed.

Metzler, M.W. (2005). Instructional Models for Physical Education. 2nd Edition, U.S.A.: Holcomb Hathaway, Publishers

Marrot, G. (2001). Didactique de l’education physique et sportive. Paris: Éditions Vigot.

Martins, A. (2002). Didáctica das Expressões. Lisboa: Universidade Aberta.

Reis, R. (2004). A Educação pela Arte. Lisboa: U. Aberta

Schmidt, R.A. & Wrissberg, G.A. (2000). Motor Learning and Performance. (2nd Ed.). Champaign: Human Kinetics Publication.

Sousa, A. (2003). Educação pela Arte e Artes na Educação. 1º, 2.º, 3.º Vol . Col. Horizontes Pedagógicos. Lisboa: Piaget.

Code

0201410

ECTS Credits

6

Classes

  • Orientação Tutorial - 15 hours
  • Teórico-Práticas - 60 hours

Evaluation Methodology

  • "Planning-intervention-reflection" in micro-teaching activities: 30%
  • Analysis of themes and participation: 30%
  • Implementation of a pedagogical project in a school educational context: 40%