Understanding and Textual Production

« Return

Objectives

Information available soon.

Program

1. Language as a free human activity:

a. Language and linguistic knowledge.

b. The universal, historical and individual levels of language.

2. The production and comprehension of texts in various contexts | in several realms of human action.

a. The relevance of the discursive | textual categories.

b. The expressions and concepts of discursive | textual universe, genre and type.

3. Towards a praxis of reading and writing in different genres | contexts | realms of human action:

a. Reporting, describing, arguing, and explaining as discursive | textual types.

b. Types and genres of discursive | textual activities: case studies.

4. The infographic as a discursive tool.

Teaching Methodologies

Classes will be theoretical-practical in nature: presentation of the key terms an concepts, the analytical devices, and the data required by the various themes and kinds of texts to be covered.

Bibliography

Álvarez, Alfredo I., Núñez, Rafael & Teso, Enrique del. Leer en español. Oviedo: Nobel — Ediuno, 2005.

Carvalho, José Gonçalo Herculano de. Teoria da linguagem. Natureza do fenómeno linguístico e análise das línguas. Coimbra: Coimbra Editora, 1983 (volume I) e 1984 (volume II).

Cerezo Arriaza, Manuel. Texto, contexto y situación. Guía para el desarrollo de las competencias textuales y discursivas. Barcelona: Octaedro, 1997.

Comley, Nancy R. et alii. Fields of Reading, Motives for Writing. Boston — New York: Bedford / St. Martin's, 2007.

Coseriu, Eugenio. Competencia lingüística. Elementos de la teoría del hablar. Madrid: Gredos, 1992.
——— Lingüística del texto. Introducción a la hermenéutica del sentido. Madrid: Arco / Libros, 2007.

Escandel Vidal, María Victoria. La comunicación. Madrid: Gredos, 2005.

Lopes, Ana Cristina Macário & Carapinha, Conceição. Texto, coesão e coerência. Coimbra: Almedina — CELGA, 2013.

Marcuschi, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

Pujante, David. Manual de retórica. Madrid: Castalia, 2003.

Reyes, Graciela. Manual de redacción. Como escribir bien en español. Madrid: Arco / Libros, 1999.

——— Palabras en contexto. Pragmática y otras teorías del significado. Madrid: Arco/Libros, 2018.

Silva, Paulo Nunes da. Tipologias textuais. Como classificar textos e sequências. Coimbra: Almedina — CELGA, 2012.

Vilarnovo, Antonio et alium. Discurso, tipos de texto y comunicación. Pamplona: EUNSA, 1994.

Antologia de textos susceptíveis de orientar a compreensão, a interpretação e a produção de modalidades textuais complexas e diferenciadas, pertinentes não apenas às múltiplas esferas da acção humana, mas ainda a formas singulares de pensar o mundo e de o conformar discursivamente.

Anthology of texts aimed to guide the comprehension, interpretation and production of complex and varied text types, pertaining not only to the multiple spheres of human activity but also to particular ways of thinking the world and shaping it discursively.

Code

0105764

ECTS Credits

5

Classes

  • Orientação Tutorial - 18 hours
  • Teórico-Práticas - 60 hours