Mathematics Teaching Methodology

« Return

Objectives

1. To analyze texts and observed practices, by questioning learning processes and results

2. To establish learning pathways involving different topics/areas based on relevant curriculum guidelines and NCTM standards

3. To design teaching materials for maths education, including games and electronic resources tailored to the principles guiding different methodological procedures able to promote learning and autonomy in the classroom

4. To promote learning situations in given contexts, based on methodological approaches capable of ensuring communication, cooperation, inclusion and training/ consolidation of activities vs exploration/ research in the classroom

5. To design assessment materials for the evaluation of different skills and learning, taking into account the nature of different methodologies

6. To promote autonomy, diversity and meta-cognition in the classroom as well as the ability to engage in self-evaluation and hetero-evaluation procedures while performing practical tasks

Program

1. Raciocínio e comunicação matemática: estratégias de promoção do raciocínio e da comunicação matemática na sala de aula; aplicação de estudos provenientes das neurociências cognitivas, que explicam como o cérebro da criança aprende matemática, e de casos do sucesso do ensino da matemática no mundo, com destaque para o Método de Singapura.

2. Conexões e resolução de problemas: modos de explorar as relações entre conteúdos matemáticos e de outras áreas; propostas metodológicas orientadas para a resolução de problemas e suas etapas, para os tipos de problemas (fechados e abertos) e para a exploração de dados e utilização de jogos como situações problemáticas; aplicação do modelo de barras na resolução de problemas.

3. Construção de recursos didáticos: diversidade de materiais (incluindo tecnológicos) potenciadores de aprendizagens significativas e de suporte ao trabalho autónomo.

Teaching Methodologies

Along the semester, students are invited to observe a pre-k to 4th grade class. They are then asked to draw up an intervention plan to be applied in the specific context in which the observation took place. This process involves the gathering of data and the identification of the aspects of learning to be considered in the intervention process which follows planning.

Bibliography

Barros, M. & Palhares, P. (1997). Emergência da Matemática no Jardim-de-Infância, Porto Editora.

Boavida et al. (2008) A Experiência Matemática no Ensino Básico. Ministério da Educação.

De Walle, J. et al. (2010). Elementary & Middle School Mathematics Teaching Developmentally. Pearson International Edition.

Fox, L. e Surtees L. (2010)Mathematics Across the Curriculum, Problem-solving, Reasoning and Numeracy in Primary Schools. Continuum International Publishing Group.

Ponte, J. & Serrazina, M. (2000). Didáctica da Matemática do 1º ciclo. Universidade Aberta.

Narciso M. e Paulus, P. (2005) Histórias da Matemática. Acedido em Outubro de 2013, http://labap.wordpress.com/docs/.

National Council of teachers of Mathematics (2000). Princípios e Normas para a Matemática Escolar. APM.

Code

0201403

ECTS Credits

6

Classes

  • Orientação Tutorial - 15 hours
  • Teórico-Práticas - 60 hours

Evaluation Methodology

  • Individual and/or Group Work: 100%