Societies, Territories and Human Action

« Return

Objectives

- To question the meaning of human action in space(s), time and societies
- To analyse the concepts of Societies and Territories
- To reflect on the process of globalization in the XXI century
- To identify ways of acting in the era of globalization and cyberspace
- To discuss the phenomena of globalization in its multiple dimensions, scope and implications (both positive and negative), considering its impact in the lives of individuals, peoples and nations
- To identify the development goals of the Millennium.
- To analyze critically the role of societies of technology and information
- To establish relatioships between the various plans for action and intervention: local, regional, national, european and global
- To analyze the Environmental Studies Program of the 1stcycle of Basic Education in the context of inherent requirements
-To develop working and research methodologies in the perspective of lifelong education.

Program

- An integrated and transdisciplinary perspective on Society, Territories and Human Action in the Social Sciences
- Anthropology of place and Ontology of Acting: spatial morphology and socio-cultural reality • Natural constraints,
human settlement and demographic implications• Identities and Culture• Dialectic between geographical territory, social territory and new ways of acting: migration, work and knowing-to-become.
- Geographic space, development and globalization• Evolution of societies• Technological and global society in the XXI century• Development Goals for the Millennium • Sustainable development and economic growth : Declaration of Tokyo and Kyoto Protocol
- Axiological issues, ethics and bioethics in the society of the late XX century and early XXI century• Local citizen vs citizen of the world: values and multiculturalism• Knowledge, information and technoscience: ethical and bioethical dimensions.- The Environmental Studies Program and its human action dimensions.

Teaching Methodologies

Classes will be of a theoretical-practical and practical nature. Presentations aim at the reflective and critical analysis and discussion of course´s content as described in the syllabus. Procedures aim at the development of skills and knowledge supported by research on the interactions of the geographic and social contexts. Therefore, where appropriate, analysis and discussion of situations, news and events in the contemporary world will be encouraged. In this context, there will be provision for student’s experiences as epistemic sources, in a perspective of self-organization and / or (re)construction of intersubjective knowledge. Student assessment will be based on individual work and reflections about the contents of texts, situations and problems (10%), written tests (45%) and a group-based research (45%).

Bibliography

A.A.V.V. (1999). Fim dos tempos. Lisboa: Terramar.
A.A.V.V. (2003). Portugal e a construção europeia. Coimbra: Almedina.
Araújo, M. (1997). Geografia dos povoamentos – Assentamentos humanos, rurais e urbanos. Maputo: Livraria Universitária.
Arendt, H. (1978). O sistema totalitário. Lisboa: Publicações D. Quixote.
Attali J. (1999). Dicionário do Século XXI. Lisboa: Editorial Notícias.
Avay, D. (2011). A última Testemunha de Auschwitz. Lisboa: Portugal.
Bauman, Z. (2010). A sociedade sitiada. Lisboa Instituto Piaget.
Braudel, F. (1989). Gramática das civilizações. Lisboa: Editorial Teorema.
Carreira, M. (1996). O Estado e a educação. Cadernos do "Público", 7.
Casal, A. (1996). Para uma epistemologia do discurso e da prática antropológica. Lisboa: Edições Cosmos.
Diamond, J. (2013). O mundo até ontem. O que podemos aprender com as sociedades tradicionais. Lisboa: Temas e Debates.
Duby, G. (1988). Atlas historique, l'histoire du monde en 317 cartes. Paris: Larousse.
Eco, U. (1991). A família nas declarações internacionais dos direitos do homem. Lisboa: Direcção Regional da Família.
Eco, U. (2007). A passo de caranguejo, guerras quentes e populismo mediático. Lisboa: Difel.
Freire, P. (2004). Pedagogia da Autonomia, saberes necessários à prática educativa. S. Paulo: Paz e Terra.
Giddens, A. (1997). The consequences of modernity. Cambridge: Polity Press.
Giddens, A. (2000). O mundo na era da globalização. Lisboa: Editorial Presença.
Giddens, A. (2000). O mundo na era da globalização. Lisboa: Editorial Presença.
Giddens, A. (2007). A Europa na era global. Lisboa: Editorial Presença.
Giddens, A., Beck, U., Lash, S. (2000). Modernização reflexiva. Política, tradição e estética no mundo moderno. Oeiras. Celta.
Godinho, V. M. (2011). Problematizar a Sociedade. Lisboa: Quetzal.
Hosbsbawm, E. (1998). A questão do nacionalismo, questões de nacionalismo desde 1780. Lisboa: Terramar.
Hosbsbawm, E.& Polito, A. (2000). O século XXI, reflexões sobre o futuro. Lisboa: Editorial Presença.
Magalhães, A. & Stoer, S. (2006). Reconfigurações. Educação, Estado e Cultura numa época da globalização. Porto: Profedições.
Medeiros, E. (Coord.) (2010). A educação como projecto. Desafios de Cidadania. Lisboa: Instituto Piaget.
Medeiros, E. O. (2011). Cuidar de la tierra: un desígnio de la educación. In, Javier San Martín & Tomás Domingo Moratalla [Eds]. Perspectivas sobre la vida humana. Cuerpo, mente, género y persona. Madrid: Biblioteca Nueva.
Morin, E. (1969). Introdução à política do homem – argumentos políticos. Rio de Janeiro. Forense.
Morin, E. (1999). As grandes questões do nosso tempo. Lisboa: Editorial Notícias.
Morin, E. (2002). Os sete saberes para a educação do futuro. Lisboa Instituto Piaget.
Morin, E., Bocchi, C., Ceruti, M. (1990). Os problemas do fim do século. Lisboa: Editorial Notícias.
Nóvoa, A. (2005). Evidentemente. Histórias da educação. Porto: Edições Asa.
Pereira, T., Reis, J., Serra, N. & Tolda, J. (2010). Imigrantes em Portugal. Economia, Pessoas, Qualificações e Território. Coimbra: Edições Almedina.
Santos, B. S. (1996). Pela mão e Alice. O social e o político na pós-modernidade. Porto: Edições Afrontamento.
Savater, F. (1997). O valor de Educar. Lisboa: Editorial Presença.
Savater, F. (2000). O dicionário filosófico. Lisboa: D. Quixote.
Stiglitz, J. (2002). Globalização, a grande desilusão. Lisboa: Terramar.
Vários (2009). Podemos viver sem o outro? As possibilidades e os limites da interculturalidade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Tinta-da- China.

Code

0105756

ECTS Credits

6

Classes

  • Orientação Tutorial - 6 hours
  • Teóricas - 15 hours
  • Teórico-Práticas - 45 hours

Evaluation Methodology

  • Frequency: 50%
  • Research work: 40%
  • trabalhos individuais de análise e reflexão de textos, situações/problemas: 10%