Nursing Basics and Ethics II

« Return

Objectives

Os estudantes deverão ser capazes de:

1) Discutir os conceitos centrais e as componentes específicas da documentação de enfermagem na informação em saúde.

2) Desenvolver conhecimentos e habilidades na utilização de taxonomias, em particular a CIPE, na descrição das práticas de enfermagem.

3) Discutir aspetos éticos e deontológicos na relação enfermeiro/cliente.

4) Relacionar a utilização do processo de enfermagem com a ação profissional de enfermagem.

5) Demonstrar conhecimentos, habilidades e capacidades relacionadas com intervenções de enfermagem no domínio de técnicas e procedimentos.

Program

1-The nursing process as a methodology for clinical practice

1.1-From data collection to diagnostic decision-making

1.2-From the prescription of nursing interventions to the evaluation of results

2-Health Assessment and Physical Examination

3-Documentation of nursing care (ICNP)

4-Deontological and Ethical Aspects in the nurse/client relationship

5- Nursing interventions in the field of bodily processes: procedures and techniques

5.1-Processes of the gastrointestinal system (nasogastric intubation)

5.2-Processes of the musculoskeletal system (Positions in bed/chair;Exercise;transfer;Marching)

5.3-Physical response processes: vital signs

5.4-Processes of the regulatory system

6- Nursing interventions of the behavior: procedures and techniques

6.1-Self-care taking care of personal hygiene (bed preparation;bathing;oral hygiene)

7-Nursing interventions in the process of death: procedures and techniques.

Teaching Methodologies

The teaching methodology is based on expository method with the projection of audiovisual media and the active questioning of students in order to stimulate their participation and reflection.

 

As a structuring basis of the expository sessions, practical cases will be used to involve the students in the construction of the knowledge that underlies professional nursing action. At key points, it will be possible to carry out learning activities in the laboratory, through workshops in order to promote the development of cognitive and psychomotor skills in the execution of the procedures and techniques defined in the contents.

Bibliography

×          Conselho Jurisdicional (2010). Segurança da Informação em Saúde e Sigilo Profissional em Enfermagem. Lisboa: Ordem dos Enfermeiros.

×          Doenges, M. & Moorhouse, M. (2010). Aplicação do Processo de Enfermagem e do Diagnóstico de Enfermagem. Um texto interactivo para o raciocínio diagnóstico, 5ª ed. Loures: Lusociência.

×          International Council Of Nurses (2015). CIPE versão 2015: Classificação Internacional para a Prática de Enfermagem. Lisboa: Ordem dos Enfermeiros disponível em https://www.ordemenfermeiros.pt/pesquisa-conteudos/?search_field=CIPE

×          Ordem dos Enfermeiros (2005). Código Deontológico do Enfermeiro: dos comentários à análise de casos. Lisboa, Ordem dos Enfermeiros.

×          Pereira, F. (2009). Informação e Qualidade do Exercício Profissional dos Enfermeiros. Coimbra: Formasau.

×          Potter, Patrícia A.; Perry, Anne Griffin (2006). Fundamentos de enfermagem: conceitos e procedimentos. 5ª ed. Loures: Lusociência.

×          Veiga, Bárbara S. et al. (2011). Manual de normas de Enfermagem. Procedimentos técnicos. 2ª ed. revista. Lisboa: ACSS.

Code

0105837

ECTS Credits

6

Classes

  • Práticas e Laboratórios - 24 hours
  • Teóricas - 10 hours
  • Teórico-Práticas - 50 hours

Evaluation Methodology

  • Frequency: 60%
  • Individual and/or Group Work: 20%
  • Laboratory practices : 20%