Models of Individual Psychological Intervention

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Objectives

1. To acquire knowledge on the historical, conceptual and empirical foundations of psychological intervention;

2. To master the basic assumptions of psychological intervention;

3. To acquire knowledge on the contributions of the main models of individual psychological intervention;

4. To acquire knowledge on the main contexts of application of individual psychological intervention;

5. To reflect on ethical issues and cultural values involved in the practice of psychological intervention.

Program

Componente teórica:
1. Introdução à intervenção psicológica.
1.1. História e definição do conceito de intervenção psicológica;
1.2. Bases teóricas e empíricas da intervenção psicológica individual.

2. Teorias e Modelos de intervenção psicológica.
2.1. Os primeiros Métodos de Intervenção;
2.2. Modelos psicodinâmicos;

2.3. Modelos humanistas;
2.4. Modelos comportamentais;
2.5. Modelos cognitivos e cognitivo-comportamentais;
2.6. Modelos narrativos;

3. Questões éticas na prática da intervenção psicológica individual.

Componente teórico-prática:
1. Contextos de aplicação dos modelos de intervenção psicológica individual.
1.1. Serviços de saúde;
1.2. Contexto escolar;
1.3. Contexto forense/da justiça;
1.4. Contexto organizacional.

2. Estratégias de intervenção psicológica suportadas nos diferentes modelos teóricos.
2.1. Estratégias psicodinâmicas;
2.2. Estratégias humanistas;
2.3. Estratégias comportamentais;
2.4. Estratégias cognitivas;
2.5. Estratégias narrativas.

Teaching Methodologies

The CU is organized around theoretical and theoretical/practical classes. In theoretical classes (30hT) emphasis is placed on expository teaching strategies, reading and reflection on texts by students. Theoretical-practical classes (30hTP) include a first module, based on expository and interrogative strategies, and a second module dedicated to facilitating classes by groups of students, followed by large group reflection.

Bibliography

Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: International Universities Press.
Gonçalves, M. M. (2003). Psicoterapia, uma arte retórica: Contributos das terapias narrativas. Quarteto
Gonçalves, O. (1993). Terapias Cognitivas: teorias e práticas. Edições Afrontamento
Gonçalves, O. (1999). Introdução às psicoterapias comportamentais. Quarteto Editora.
Hunsley, J., & Lee, C. M. (2006). Introduction to clinical psychology. Wiley.

Leal, I. (2018). Psicoterapias. Pactor.
Rogers, C., (1961). As características das relações de ajuda Psicológica. In C. Rogers, Tornar-se Pessoa (pp. 43-71). Artes Médicas.

Code

0105061

ECTS Credits

6

Classes

  • Teóricas - 30 hours
  • Teórico-Práticas - 30 hours

Evaluation Methodology

  • Frequency: 50%
  • Group presentation: 50%